Dansk Arbejder Idrætsforbund

DAI Logo Rød

DAI får skarpere profil

I 2019 har Dansk Arbejder Idrætsforbund ændret sig markant på en række punkter, på alt fra organisering over logo til nu ny hjemmeside. Men værdierne, der har gjort DAI til et succesrigt forbund i 90 år er stadig de samme, forsikrer forbundsformanden.

Bare fordi man runder de 90 år, kan man sagtens stadig holde sig i form. Det viser ældre medlemmer af DAI regelmæssigt, men forbundet har nu også skiftet indpakning og organisering for at holde sig i topform og konkurrencedygtigt. Det betyder bl.a. at der nu er én idrætskonsulent, som tager sig af foreningerne og kommunerne i hver region i forbundet.

”Vi vil gerne komme tættere på den enkelte DAI’er, og hjælpe foreningerne der, hvor de er. En del af vores DNA er, at vi også løfter et samfundsansvar for både seniorer og psykisk sårbare og her er samarbejdet med kommuner og regioner vigtigt – og derfor giver det også mening, at konsulenterne har en fysisk nærhed til dem,” siger forbundsformand Peer Huniche.

De fire idrætskonsulenter, de to IFS-konsulenter og hvilke områder de dækker, kan du se her.

Hvor der før har været meget fokus på antallet af foreninger og medlemmer, er der nu også kommet en række strategiske spor, der sikrer at DAI’s succes ikke kun måles i, hvor mange der er medlem, men også I, om vi gør en forskel for de rigtige mennesker.

Vil styrke identiteten i DAI

Fordi forbundet favner så bredt og kan så meget, har mange haft svært ved at forklare, hvad DAI er for en størrelse. Og når konkurrencen bliver hårdere på idrætsområdet og flere kæmper om medlemmernes og foreningernes interesse, så er der behov for at have en skarp og tydelig profil. I første omgang har forbundet lavet en såkaldt elevatortale, som lynhurtigt skærer ud, hvad DAI er:

Dansk Arbejder Idrætsforbund er mere end 100.000 holdkammerater, der hver eneste uge deler smilene, krammene og de gode oplevelser. Vi laver idræt for dig og mig, ikke for eliten. Vores fællesskab er for alle, fra begynderen til den rutinerede, og vi tager ansvar for, at både seniorer og psykisk sårbare også er med. Vi finder udøvere, som matcher vores idræt – men vi finder også de idrætter, som matcher vores udøvere, for vi er hele Danmarks specialforbund.

Derudover er der skabt en række nye logoer, som alle har skjoldet tilfælles, som næsten altid har været en del af DAI’s identitet. Skrifttypen er valgt netop for at signalere, at DAI har en lang og stærk historie, hvor forbundet igen og igen har udviklet sig. Derudover er der udviklet en visuel identitet, så materialer og hjemmeside, der kommer fra DAI fremover, bliver let genkendelige.

”Grundlæggende fastholder vi vores ideer bare i en ny indpakning. Vi løber ikke fra det, som DAI altid har været baseret på. Men vi må også følge med tiden, hvis vi vil have nye generationer ind i ledelserne i regioner og forbund, så der bliver et mere bredt mix,” siger Peer Huniche.

Skriv en kommentar