Dansk Arbejder Idrætsforbund

DAI Logo Rød

Bowling: Charmeoffensiv på Bornholm

Bowlere fra DAI Region Hovedstaden tog i starten af juni til Bornholm for at få en god afslutning på sæsonen, men også for at lokke de lokale klubber til måske at blive en del af turneringen fremover.

Bowlingudvalget i Hovedstaden havde fra fredag d. 10. juni til søndag d. 12. juni arrangeret en tur til Bornholm for regionens bowlere og i alt 19 af regionens spillere deltog. En af spillerne arbejder som buschauffør og stod for transport i en lejet bus og turen startede fra Glostrup Idrætshal fredag kl. 17 og gik igennem Sverige over Ystad til Rønne, hvor vi havde lejet os ind i Rønne Vandrehjem til overnatning. Gruppen der tog afsted er en god blanding af forskellige foreninger men også spillere i forskellige aldersgrupper.

Lørdag var der arrangeret morgenmad i Rønne Bowlingcenter og derefter en hyggedyst på centerets baner, hvor regionens DAI-spillere dystede mod spillere fra øens lokale klubber. I alt deltog 42 spillere så der var en rigtigt positiv tilslutning til arrangementet fra de 2 lokale klubber med i alt 23 spillere. Vi spillede en individuel turnering (herrer for sig og damer for sig) og havde blandet spillerne rundt mellem hinanden og havde nogle rigtigt hyggelige timer sammen. Spillet startede ca. kl. 10 og der blev spillet i 2 grupper, så da sidste gruppe havde spillet færdig blev det afsluttet med en præmieoverrækkelse. Vi havde medtaget noget DAI-merchandise som blev uddelt som præmier til de 5 bedste henh. damer og herrer og det var ca. 50% lokale bowlere som vores spillere, som løb med præmierne.

Herefter blev vi udfordret af de lokale til en dyst på en ny indendørs minigolf bane – her vandt de lokale men det var et par hyggelige timer.

Dagen sluttede af med at vi tog tilbage til bowlingcenteret og spiste aftensmad sammen og en del bowlingspillere fra området var inviteret med til aftenen.

Søndag startede igen med morgenmad i bowlingcenteret men derefter var resten af dagen indtil færgeafgang kl. 18.30 afsat til turistkørsel. Vi havde på forhånd booket os ind på BornPark, som er en udendørs minigolfbane, men den adskiller sig fra de fleste andre ved at alle 18 huller er omkranset af turistattraktioner. F.eks. var der et hul over temaet Rokkestenen, et andet med fyret fra Dueodde og sågar en skibakke. Banen er omkranset af en smal kanal som hvis man ser det ovenfra viser omridset af Bornholm. Absolut et besøg værd og da vejret søndag viste sig fra den allerbedste side med sol så fik alle hygget sig i de par timer det stod på. Inden minigolf nåede vi lige at runde en rundkirke og efter minigolf kørte vi til Gudhjem og spiste frokost på en lækker fiskerestaurant. Så var vi en tur omkring Hammershus og gå rundt om ruinen. Endelige havde vi et stop Hasle havn inden turen gik til færgen hjem.

Vi sluttede turen ca. kl. 21.30 i Glostrup efter en lang men hyggelig og rar weekend med en masse gode oplevelser. Turen havde to formål – det ene var at forsøge at fastholde den sociale tur som vores DAI turnering normalt afsluttes med i form af enten et DAI mesterskab eller et socialt arrangement. De sidste par år har det ikke kunnet lade sig gøre at afholde nogen af delene – mesterskabet fordi der kun er bowling i region Nord og Hovedstaden (der mangler en aktiv region) – og pga. COVID-19 restriktioner. Det andet formål er at præsentere vores idræt og DAI for spillere på Bornholm som geografisk også tilhører vores region. Vi håber på denne her måde at kunne tiltrække nye klubber / foreninger og spillere til aktiviteten, og har i hvert fald kun hørt positiv respons fra alle.